Φρεγάτες: Πώς φτάσαμε στην αγορά των Belh@rra - Agioi Theodoroi.gr

Τελευταία Νέα

Δευτέρα, Οκτωβρίου 04, 2021

Φρεγάτες: Πώς φτάσαμε στην αγορά των Belh@rra


Το παρασκήνιο και οι τρεις σταθμοί στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων: Ακρόπολη, Nέα Υόρκη, Παρίσι - Οι Γάλλοι έκοψαν 1,2 δισ. ευρώ και θα παραδώσουν τα πλοία σε 40 αντί για 72 μήνες
Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021. Οδός Ηρώδου Αττικού, στο κέντρο της Αθήνας. Είναι λίγο πριν από τις 8 το βράδυ όταν δύο άνδρες μέσης ηλικίας με κοστούμια, κατευθύνονται προς τον αριθμό 19, όπου βρίσκεται το πρωθυπουργικό γραφείο. Περνούν απαρατήρητοι, διότι στον συγκεκριμένο δρόμο, όπου βρίσκονται το Μέγαρο Μαξίμου και το Προεδρικό Μέγαρο, το dress code προβλέπει σχεδόν αποκλειστικά κοστούμι και γραβάτα.


Ακόμη και οι φρουροί του πρωθυπουργικού γραφείου δεν δίνουν μεγάλη σημασία στους δύο επισκέπτες, διότι ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης λείπει στη Νέα Υόρκη και επιβεβαιώνουν απλώς ότι έχει εκδοθεί άδεια εισόδου στα ονόματα Στυλιανός Πετράκης και Παναγιώτης Λυμπέρης.

Πρόκειται για τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού και τον Αρχηγό Στόλου. Οι δύο αντιναύαρχοι -υπ’ αριθμόν 1 και 2 στην ιεραρχία του Πολεμικού Ναυτικού- έχουν σύσκεψη με τον κ. Γρηγόρη Δημητριάδη, διευθυντή του γραφείου του πρωθυπουργού, παρουσία του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη, του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου και του συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας Θάνου Ντόκου. Μοναδικό θέμα της συζήτησης είναι η αγορά νέων φρεγατών για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού.



Λίγες ώρες νωρίτερα, ο πρόεδρος της Naval Group Πιερ-Ερίκ Πομελέ είχε φτάσει στην Αθήνα σχεδόν ινκόγκνιτο. Το μεγάλο αφεντικό της κρατικά ελεγχόμενης γαλλικής ναυπηγικής βιομηχανίας μετέφερε στην ελληνική κυβέρνηση τη νέα και βελτιωμένη προσφορά για τη ναυπήγηση των φρεγατών Belh@rra. Η πρόταση των Γάλλων έχει ασύγκριτα πλεονεκτήματα σε σχέση με όλες τις προηγούμενες που είχαν παρουσιάσει, κυρίως στο οικονομικό σκέλος.

Πλέον, το τίμημα που ζητούν οι Γάλλοι της κρατικά ελεγχόμενης Naval Group για κάθε φρεγάτα με όλο τον προσφερόμενο οπλισμό και την εν συνεχεία υποστήριξη με ανταλλακτικά για τρία χρόνια είναι 1 δισ. ευρώ, τίμημα κατά 400 εκατ. ευρώ μειωμένο από την προηγούμενη τιμή που έδιναν για κάθε πλοίο! Με απλά λόγια, για τις τρεις φρεγάτες της παραγγελίας που ανακοινώθηκε, το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει 1,2 δισ. ευρώ λιγότερα χρήματα από το αρχικό ποσό που ζητούσε το Παρίσι.

Κι επιπλέον, ενώ ο συνήθης χρόνος παράδοσης μιας καινούριας φρεγάτας είναι 72 μήνες από την ενεργοποίηση της σύμβασης (δηλαδή έξι χρόνια από τη στιγμή που εκταμιεύονται οι προκαταβολές μετά την επίσημη υπογραφή των τελικών συμβολαίων) η γαλλική κυβέρνηση δεσμεύεται να έχει ολοκληρώσει τη ναυπήγηση της πρώτης φρεγάτας και να την έχει παραδώσει στο Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο του 2025, μόλις 40 μήνες από την ενεργοποίηση της παραγγελίας.


Υπό την προϋπόθεση ότι οι τελικές συμβάσεις για την αγορά τριών γαλλικών φρεγατών FDI (Frigate Defence and Intervention, όπως αποκαλούν επισήμως στη Naval τις Belh@rra) θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021 και οι προκαταβολές θα δοθούν πριν μπει το 2022, η πρώτη Belh@rra προβλέπεται να φτάσει στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας τον Μάρτιο του 2025.

Επιπλέον, οι Γάλλοι κατασκευαστές εγγυώνται ότι το δεύτερο από τα τρία πλοία που παραγγέλνει το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει χτιστεί κι αυτό μέσα στο 2025 και θα μπορεί να παραδοθεί στον ελληνικό στόλο τον Οκτώβριο του 2025. Το τρίτο υπερσύγχρονο γαλλικό πολεμικό πλοίο προβλέπεται να παραδοθεί στην Ελλάδα μέσα στο 2026. Το συνολικό τίμημα για τις τρεις φρεγάτες υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ, με απλά λόγια η κάθε Belh@rra κοστολογείται περίπου στο 1 δισ. ευρώ, ίσως λίγες δεκάδες εκατομμύρια λιγότερο.

Βάσει της συμφωνίας, η Ελλάδα κατάφερε να κλειδώσει την τιμή του 1 δισ. Και έχει το δικαίωμα να παραγγείλει ακόμη μια φρεγάτα με το ίδιο τίμημα, αν η «option», δηλαδή το δικαίωμα προαίρεσης, ενεργοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2023.

Το τετ α τετ Μητσοτάκη - Μακρόν στο Μουσείο της Ακρόπολης

Κομβικό ρόλο για να κλειστεί η συμφωνία αγοράς 3+1 Belh@rra στην Ελλάδα είχε ο ίδιος ο πρόεδρος της Γαλλίας. Μετά το ναυάγιο με την πώληση 12 γαλλικών υποβρυχίων «Barracuda» στην Αυστραλία και την απώλεια ενός χρυσοφόρου συμβολαίου 56 δισ. ευρώ, ο Εμμανουέλ Μακρόν συνειδητοποίησε ότι δεν είχε το περιθώριο να χάσει και το συμβόλαιο ναυπήγησης φρεγατών για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ο Μακρόν συζήτησε κατ' ιδίαν με τον Κυριάκο Μητσοτάκη το ενδεχόμενο της πώλησης των γαλλικών φρεγατών στην Ελλάδα το διήμερο 17 και 18 Σεπτεμβρίου, με αφορμή τη σύνοδο του EUMED9 στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Η συζήτηση των κυρίων Μακρόν και Μητσοτάκη για την αγορά των Belh@rra συνεχίστηκε ακόμη και μέσα στο αυτοκίνητο, καθ’ οδόν από το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος προς το Μουσείο της Ακρόπολης, όπου ο πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας και η σύζυγός του Μπριζίτ έτυχαν ιδιωτικής ξενάγησης από το πρωθυπουργικό ζεύγος. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε από τον Γάλλο πρόεδρο τη μείωση του τιμήματος αγοράς των φρεγατών, εξηγώντας ότι τα δημόσια οικονομικά δεν επιτρέπουν το μεγάλο κόστος της αγοράς και διαπραγματεύτηκε επιπλέον διευκολύνσεις στην αποπληρωμή αλλά και στην εν συνεχεία υποστήριξη των φρεγατών με ανταλλακτικά για εύλογο χρονικό διάστημα.

Συμπτωματικά, τις ώρες που οι κύριοι Μητσοτάκης και Μακρόν περιδιάβαιναν στο Μουσείο της Ακρόπολης, το Παρίσι ανακοίνωνε ότι οι πρεσβευτές της Γαλλίας στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία ανακαλούνται στην κεντρική υπηρεσία του γαλλικού υπουργείου Εξωτερικών για διαβουλεύσεις, μια άνευ προηγουμένου διπλωματική κλιμάκωση που κατέδειξε τη δυσφορία του Εμανουέλ Μακρόν για τη δημιουργία του μικρού ΝΑΤΟ της AUKUS και την απώλεια του αυτοκρατορικού συμβολαίου των 90 δισ. δολαρίων Αυστραλίας, αφού η Αυστραλία υπέκυψε στον εκβιασμό της Ουάσινγκτον «Αre you with us or against us?», ακύρωσε την αγορά των γαλλικών υποβρυχίων και δεσμεύτηκε να παραγγείλει αμερικανικά!

Κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την προμήθεια των γαλλικών φρεγατών και τη στρατηγική συνεργασία με το Παρίσι


«Ποια φρεγάτα θέλει το Πολεμικό Ναυτικό; Μας κάνουν οι γαλλικές; Καλύπτονται οι επιχειρησιακές απαιτήσεις; Εχουν οι προσφερόμενες φρεγάτες τα συστήματα και τα όπλα που χρειάζεται το Πολεμικό Ναυτικό για να φέρει εις πέρας την αποστολή του και να διασφαλίσει την εθνική κυριαρχία;», ήταν μερικά από τα ερωτήματα των στενότερων συνεργατών του πρωθυπουργού προς τον αρχηγό ΓΕΝ αντιναύαρχο Στέλιο Πετράκη και τον αρχηγό Στόλου αντιναύαρχο Παναγιώτη Λυμπέρη.

Οι απαντήσεις των δύο ανωτάτων αξιωματικών δεν άφηναν περιθώριο αμφιβολίας ότι το Πολεμικό Ναυτικό είχε κάνει την επιλογή του για τις υπερσύγχρονες γαλλικές φρεγάτες. Αλλωστε, ήδη από τον Ιούλιο οι ναύαρχοι είχαν ενημερώσει το Μέγαρο Μαξίμου ότι οι γαλλικές φρεγάτες ήταν στην κορυφή της λίστας τους. Το πρόβλημα, μέχρι πριν από λίγα 24ωρα ήταν το υψηλό κόστος αγοράς των Belh@rra.

Από τη στιγμή λοιπόν που οι Γάλλοι αποφάσισαν να βελτιώσουν θεαματικά το οικονομικό σκέλος της πρότασής τους, ξεπεράστηκαν τα εμπόδια που υπήρχαν για να προχωρήσει η συμφωνία. Οι φρεγάτες είχαν αξιολογηθεί με τον υψηλότερο βαθμό από τους αξιωματικούς του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου που είχαν παραδώσει την ομόφωνη εισήγησή τους προς τον πρωθυπουργό από τα μέσα του καλοκαιριού. Με επιχειρησιακά κριτήρια, οι γαλλικές και οι ολλανδικές φρεγάτες βρίσκονταν στις υψηλότερες θέσεις της βαθμολογίας των ναυάρχων. Ακολουθούσαν οι άλλες υποψήφιες φρεγάτες από την Ιταλία, την Αγγλία, τη Γερμανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

«Τέτοια καράβια, με τόσα χρήματα, σε αυτόν τον χρόνο παράδοσης, απλά… δεν υπάρχει», μας λέει σχεδόν ενθουσιασμένος ανώτατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού αναφερόμενος στην επίσημη συμφωνία της Ελλάδας με τη Γαλλία για την αγορά των 3+1 Belh@rra.

«Αποκτούν οι Ενοπλες Δυνάμεις υπερσύγχρονες γαλλικές φρεγάτες και στην επιλογή μας βάρυνε πάρα πολύ η εισήγηση του Ναυτικού. Αποκτήσαμε, πιστεύω, τα καλύτερα πλοία στην καλύτερη δυνατή τιμή, ουσιαστικά, κάνοντας μια επιλογή που θα εκσυγχρονίσει τον στόλο μας για πολλές δεκαετίες και θα μας δώσει πολύ σημαντικές επιχειρησιακές δυνατότητες στο θέατρο της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά όχι μόνο», επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης εξηγώντας τις παραμέτρους της απόφασης στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

«Το μεγάλο πρόβλημα δεν ήταν να επιλέξουμε ένα απ’ τα καλά πλοία. Το μεγάλο πρόβλημα ήταν οι τεράστιες πιέσεις», εξομολογείται στο «ΘΕΜΑ» ανώτατη πηγή δίνοντας μια μικρή εικόνα των παρασκηνιακών προσπαθειών, απ’ όλες τις χώρες που ήταν στην τελική λίστα των υποψηφίων προκειμένου να κερδίσουν το συμβόλαιο των 3 δισ. ευρώ.

Που θα ναυπηγηθούν

Οι τρεις φρεγάτες FDI θα ναυπηγηθούν από τους εξειδικευμένους τεχνικούς της Naval Group στο Λοριάν. Παρά την αρχική πρόθεση της κυβέρνησης να χτιστούν οι τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες (που αρχικώς είχε ανακοινωθεί ότι θα αποκτηθούν) σε ελληνικά ναυπηγεία, κατά πληροφορίες ο νέος ιδιοκτήτης της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. στον Σκαραμαγκά Γιώργος Προκοπίου ενημέρωσε ότι η ελληνική γιάρδα δεν έχει την υποδομή για να παραδώσει ένα τόσο πολύπλοκο έργο όπως η ναυπήγηση τόσο σύγχρονων πλοίων σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Δεν είναι αμελητέο και το γεγονός του κόστους για την απόκτηση των φρεγατών, διότι το τίμημα σε περίπτωση ναυπήγησης σε εγκαταστάσεις εκτός της Γαλλίας αυξανόταν σημαντικά.

Στις διαπραγματεύσεις με την κρατικά ελεγχόμενη Naval Group, θα τεθεί εκ των πραγμάτων το ζήτημα της δημιουργίας μιας τεχνικής - επισκευαστικής βάσης στην Ελλάδα για τη συντήρηση των 3+1 Belh@rra και στο πλαίσιο αυτό θα αποφασιστεί αν η απαραίτητη τεχνογνωσία θα μεταφερθεί μόνο στα εξειδικευμένα τεχνικά συνεργεία του ναυστάθμου Σαλαμίνας ή και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Και απόκτηση 3+1 κορβετών Gowind

Παράλληλα με την απόφαση για αγορά των 3+1 γαλλικών φρεγατών το υπουργείο Εθνικής Αμυνας βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την αγορά και κορβετών από το ίδιο γαλλικό ναυπηγείο. Η ελεγχόμενη από το γαλλικό δημόσιο Naval Group, όταν το Πολεμικό Ναυτικό απέρριψε τις προσφερόμενες φρεγάτες Jean Bart και Latouche-Treville της ενδιάμεσης λύσης, εισηγήθηκε να αγοράσει η Ελλάδα κορβέτες, πλοία φθηνότερα και μικρότερα από τις φρεγάτες αλλά με μεγάλη ισχύ πυρός, ευελιξία και σύγχρονα συστήματα που θεωρούνται σχεδόν ιδανικά για τον χώρο του Αιγαίου.


Οι κορβέτες Gowind είναι πλοία φθηνότερα και μικρότερα από τις φρεγάτες, αλλά με μεγάλη ισχύ πυρός, ευελιξία και σύγχρονα συστήματα που θεωρούνται σχεδόν ιδανικά για τον χώρο του ΑιγαίουΟι διαπραγματεύσεις έχουν ξεκινήσει, η συζήτηση αφορά 3+1 κορβέτες Gowind που βρίσκονται σε υπηρεσία στο Ναυτικό της Αιγύπτου και έχουν παραγγελθεί από τα ΗΑΕ, σε τιμή που αναμένεται να προσεγγίσει τα 400 εκατ. ευρώ για κάθε πλοίο με πλήρη οπλισμό και εν συνεχεία υποστήριξη με ανταλλακτικά για εύλογο χρονικό διάστημα. Το τίμημα για τη ναυπήγηση τριών κορβετών (με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη μία) αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,2 δισ. ευρώ με όλα τα όπλα τους, τόσο με Exocet, που θα έχουν εμβέλεια 240 χιλιόμετρα, όσο και με τους ναυτικούς πυραύλους Mica με ακτίνα δράσης 45 χιλιομέτρων.

Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν στο «ΘΕΜΑ» ότι οι Γάλλοι έχουν συμφωνήσει να δώσουν στην Ελλάδα τα σχέδια για τη ναυπήγηση των κορβετών Gowind, γεγονός που θα επιτρέψει στον Σκαραμαγκά ή σε άλλα ελληνικά ναυπηγεία να κατασκευάζουν μελλοντικά τις μικρές φρεγάτες Gowind και για άλλους υποψήφιους αγοραστές, ακόμη και αν οι ελληνικές κορβέτες ναυπηγηθούν στη Γαλλία με σκοπό να παραδοθούν ταχύτερα στο Πολεμικό Ναυτικό.

Στο ερώτημα πού θα βρεθούν τα χρήματα για να αποκτηθούν και οι τρεις φρεγάτες αλλά και για να χτιστούν ακόμη τρεις καινούριες κορβέτες, η απάντηση είναι ότι με τα νέα δεδομένα, το Ελληνικό Δημόσιο εξοικονομεί ένα δισ. ευρώ από τον αρχικό προϋπολογισμό των 4 δισ. για την αγορά των φρεγατών. Οι τρεις Belh@rra αναμένεται να κοστίσουν 3 δισ. ευρώ με όλα τα όπλα τους και Follow On Support για τρία πλοία. Για τη λεγόμενη ενδιάμεση λύση είχαν προβλεφθεί ακόμη 500 εκατ. ευρώ και ακόμη 500 εκατ. ευρώ είχαν προϋπολογιστεί για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών φρεγατών τύπου MEKO, δηλαδή των φρεγατών «Υδρα», «Σπέτσαι», «Ψαρά» και «Σαλαμίς».

Εάν προχωρήσει η λύση της ναυπήγησης 3+1 κορβετών Gowind που θα προστεθούν στον νέο στόλο των τριών φρεγατών ενδεχομένως να διαφοροποιηθεί και η απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου για εκσυγχρονισμό και των τεσσάρων ΜΕΚΟ που είναι πλοία με ηλικία σχεδόν 30 ετών. Στην περίπτωση που γίνει η παραγγελία και για τις γαλλικές κορβέτες, μία από τις λύσεις που προκρίνονται για τις γερμανικές ΜΕΚΟ είναι να εκσυγχρονιστούν οι δύο από τις τέσσερις και οι άλλες δύο να χρησιμοποιηθούν ως ανταλλακτικά για τα πλοία που θα παραμείνουν σε ενεργό υπηρεσία.

Το έμψυχο δυναμικό

Η αγορά νέων φρεγατών, ένα αίτημα του Πολεμικού Ναυτικού που εκκρεμούσε από το 1999 (!), αναμένεται να φέρει μια… κοσμογονία και στο σκέλος που αφορά το έμψυχο δυναμικό του στόλου.
Για κάθε φρεγάτα χρειάζεται πλήρωμα 120 ατόμων, πολλοί εκ των οποίων θα πρέπει να γνωρίζουν και να καταλαβαίνουν καλά τη γαλλική γλώσσα ώστε να εκπαιδευτούν στα νέα και υπερσύγχρονα συστήματα των Belh@rra.

Στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας ελπίζουν ότι ο ενθουσιασμός των αξιωματικών και υπαξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού από την απόφαση να αποκτηθούν οι γαλλικές φρεγάτες που είχαν αξιολογηθεί ως η καλύτερη λύση για το παρόν και το μέλλον του στόλου από τους ίδιους χειριστές και τους ναυάρχους θα φέρει περισσότερους και με μεγαλύτερα προσόντα νέους στους ναυστάθμους. Κι αυτό διότι στον τελευταίο διαγωνισμό για πρόσληψη 300 Επαγγελματιών Οπλιτών επελέγησαν ως κατάλληλοι μόνο 250, ενώ στην αντίστοιχη διαδικασία για 200 Οπλίτες Βραχείας Ανακατάταξης, μόνο 50 ήταν οι κατάλληλοι για να ενταχθούν σε πληρώματα πολεμικών πλοίων πρώτης γραμμής.

Ενθουσιασμός στο Πολεμικό Ναυτικό

«Μια καμένη γάτα φοβάται το κρύο νερό» λέει μια γαλλική παροιμία αντίστοιχη με την ελληνική «όποιος καεί στον χυλό φυσάει και το γιαούρτι» κι έτσι ο κ. Μακρόν δεν άφησε τον χρόνο να χαθεί. Με αφορμή την παρουσία του κ. Μητσοτάκη στο Λούβρο για την έκθεση «Παρίσι - Αθήνα, η γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας» συμφωνήθηκε να ανακοινωθούν τόσο η συμφωνία αγοράς των 3+1 Belh@rra όσο και η αμυντική συμφωνία των δύο χωρών.

Στόχος να ολοκληρωθούν οι συμβάσεις έως τον Δεκέμβριο

Το πρωί της Τρίτης 28 Σεπτεμβρίου, όταν ο κ. Μητσοτάκης δίπλα στον κ. Μακρόν ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα αποκτά και τρεις νέες γαλλικές φρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό με δυνατότητα να προμηθευτεί ακόμη μία, στο Π.Ν. ακούστηκε ένα συλλογικό επιφώνημα ανακούφισης διότι ο στόλος δεν φορτώθηκε με φρεγάτες που παρομοιάζονταν με… λαμαρίνες ή με παρωχημένα συστήματα που δεν αποτελούν επιλογή ούτε καν για το πολεμικό ναυτικό των χωρών που τα πρότειναν στην Ελλάδα.

«Θα αρχίσουμε μαθήματα γαλλικών στους αξιωματικούς και υπαξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού», λέει ανώτατη πηγή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας με διάθεση αστεϊσμού. Για κάθε φρεγάτα απαιτείται πλήρωμα 120 αξιωματικών και υπαξιωματικών και ο συναγωνισμός μεταξύ των υποψηφίων στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού αναμένεται σκληρός, αφού θεωρείται δεδομένο ότι οι άνδρες και γυναίκες του στόλου μέχρι τον βαθμό του αντιπλοιάρχου (είναι ο βαθμός του κυβερνήτη μιας φρεγάτας) θα δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους για να πείσουν την ηγεσία ότι έχουν τα προσόντα ώστε να ενταχθούν στο πλήρωμα των υπερσύγχρονων Belh@rra.

Τα ατού των Belh@rra στο Αιγαίο

Τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα όπλα των γαλλικών φρεγατών αναμένεται να πολλαπλασιάσουν τις ικανότητες αποτροπής του Πολεμικού Ναυτικού. Οι φρεγάτες Belh@rra, με τους πυραύλους Aster και το σύστημα RAM, σε συνδυασμό με το πανίσχυρο ραντάρ SeaFire που εντοπίζει ό,τι υπάρχει γύρω του σε μια ζώνη 250 χιλιομέτρων και ακτίνα 360 μοιρών, δημιουργούν τη λεγόμενη αντιαεροπορική άμυνα περιοχής.

Οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι Aster 30 έχουν τη δυνατότητα να καταρρίπτουν εναέριους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Το Πολεμικό Ναυτικό θα αποκτήσει την έκδοση με τα 32 «κελιά», δηλαδή οι ελληνικές Belh@rra θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν παράλληλα φορτωμένους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, το βεληνεκές των οποίων υπολογίζεται στα 120 χιλιόμετρα. Για να αντιληφθεί κάποιος το άλμα στις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρεγάτες που έχει σήμερα ο ελληνικός στόλος έχουν 8 «κελιά» με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM, με πολύ μικρότερο βεληνεκές μόλις στα 15 χιλιόμετρα. Ο οπλισμός εναντίον πλοίων περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους ψηφιακούς Exocet MM40 Block 3c, με ικανότητα κρούσης σε μεγάλες αποστάσεις μέχρι και 240 χιλιόμετρα, ενώ ταυτόχρονα οι Exocet έχουν και δυνατότητα να πλήξουν παράκτιους στόχους. Ο οπλισμός των Belh@rra συμπληρώνεται από προηγμένο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, αλλά και σύστημα RAM των 21 πυραύλων που ολοκληρώνει την αντιαεροπορική/αντιβληματική ασπίδα του πλοίου.

«Με τρεις φρεγάτες Belh@rra κλείνουμε όλο το Αιγαίο», παρατηρεί αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού με γνώση των δυνατοτήτων του «ψηφιακού πολεμιστή» FDI.

Οι τρεις φρεγάτες θα έχουν πλήρη εξοπλισμό ανθυποβρυχιακού πολέμου με τορπίλες MU-90 και αιχμή του δόρατος το παγκοσμίως πρωτοπόρο σόναρ Captas-4, που θα συνδυαστεί με τα υπερσύγχρονα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R που πρόσφατα αγόρασε η χώρα μας από τις ΗΠΑ και θα παραδοθούν στις αρχές του 2022. Το πολύ σημαντικό, σε μια εποχή που η Τουρκία θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα έξι γερμανικά υποβρύχια τύπου 214 που έχει παραγγείλει (σαν τα τέσσερα ελληνικά υποβρύχια της κλάσης «Παπανικολής»), είναι ότι οι φρεγάτες Belh@rra έχουν σύστημα εντοπισμού τορπίλης τόσο στο hull mounted sonar όσο και στο συρόμενο Captas-4 και επιπλέον αντίμετρα κατά τορπιλών.

Για την οριστικοποίηση της σύμβασης αγοράς των 3+1 φρεγατών από τη Γαλλία συγκροτούνται ήδη οι επιτροπές από το Πολεμικό Ναυτικό και τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων που θα κληθούν να σπριντάρουν για την ολοκλήρωση των λεπτομερειών της συμφωνίας με τις γαλλικές εταιρείες Naval Group, MBDA, Thales και τη γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισμών DGA. Σκοπός είναι τα συμβόλαια να έχουν καταρτιστεί μέχρι τον Δεκέμβριο ώστε η η σύμβαση να υπερψηφιστεί από τη Βουλή για να ακολουθήσει η τελική υπογραφή και η ενεργοποίηση της σύμβασης με την εκταμίευση των προκαταβολών.

Το Πολεμικό Ναυτικό συμφώνησε με τους Γάλλους κατασκευαστές ότι η πρώτη ελληνική Belh@rra, που προβλέπεται να παραδοθεί το 2025, θα είναι το δεύτερο πλοίο που θα ναυπηγηθεί από τα ναυπηγεία της Naval Group στη Βρετάνη.

Οι φρεγάτες FDI είναι ένα ολοκαίνουριο οπλικό σύστημα και στο ΓΕΝ θέλουν να αποφύγουν επανάληψη του σίριαλ με τα γερμανικά υποβρύχια τύπου 214 που ξεκίνησε το 2006 και διήρκεσε δύο χρόνια, μέχρι να πιστοποιηθούν όλα τα συστήματα του υποβρυχίου «Παπανικολής», που ήταν το πρώτο του τύπου 214 που ναυπηγήθηκε παγκοσμίως. «Τα πλοία περνάνε μια περίοδο παιδικών ασθενειών και οι Γάλλοι έχουν εγγυηθεί ότι τα όποια προβλήματα παρουσιαστούν στην πρώτη Belh@rra για το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό θα έχουν επιλυθεί προτού ολοκληρωθεί το χτίσιμο και παραδοθεί στο Αρχηγείο Στόλου η πρώτη από τις ελληνικές FDI», παρατηρεί υψηλόβαθμο στέλεχος της κυβέρνησης.







 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Σελίδες