Το επείγον, το fake, και η μάχη της πληροφόρησης - Agioi Theodoroi.gr

Τελευταία Νέα

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 28, 2020

Το επείγον, το fake, και η μάχη της πληροφόρησης

Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ, EPA/ETIENNE LAURENT
Tο καλό ή το κακό -όπως το δει κανείς- με την επικαιρότητα, αν είσαι δημοσιογράφος, είναι ότι πολλές φορές δεν την προλαβαίνεις. Μέχρι να ασχοληθείς με το ένα θέμα, έχει προκύψει το επόμενο και μέχρι να ετοιμάσεις το θέμα σου για δημοσίευση έχει βγει ήδη εκτός επικαιρότητας. Κάποια θέματα ωστόσο δεν εξαντλούνται στην τρέχουσα ειδησεογραφία. Όπως για παράδειγμα η αξιοπιστία της ενημέρωσης με την παραγωγή ψευδών ή ψευδεπίγραφων ειδήσεων που ολοένα και περισσότερο μας ταλαιπωρούν.
Το γραφείο τύπου της Νέας Δημοκρατίας μας πληροφόρησε πρόσφατα ότι δημιουργεί παρατηρητήριο Fake News.
Ένα κόμμα δηλαδή και συγκεκριμένα το κόμμα που είναι στην εξουσία δημιουργεί ένα γραφείο που θα αξιολογεί ειδήσεις και πληροφορίες, που διακινούνται στο Διαδίκτυο και στα υπόλοιπα μέσα ενημέρωσης, εκτιμώ για δική του χρήση και για την δική του προστασία από την παραπληροφόρηση, αλλά πολλοί φοβούνται ότι θα είναι ένα παράκεντρο πληροφόρησης συχνά όχι μόνο για να καταγγείλει τις ψευδείς ειδήσεις – που κανονικά θα έπρεπε πρώτοι να το κάνουν οι δημοσιογράφοι - αλλά και για να θέματα ερμηνείας ειδήσεων, απόψεων, δημοσιευμάτων κτλ.

Στην Ελλάδα επιθέσεις στον Τύπο γίνονται και από τα δύο μεγάλα κόμματα με αφορμή δημοσιεύματα, άλλοτε δικαιολογημένα και άλλοτε όχι. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει επιτεθεί ουκ ολίγες φορές σε μέσα ενημέρωσης και ενώ θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε τη δυσφορία για δημοσίευση ή αναπαραγωγή ψεμμάτων, δεν μπορούμε να κάνουμε το ίδιο για την περίπτωση των απόψεων. Κάθε μέσο έχει το δικαίωμα να έχει τη δική του πολιτική άποψη και μπορείς να αντιπαρατεθείς αν θέλεις ή όχι.

Μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ σήμερα να δυσφορεί που η συντριπτική πλειοψηφία των Μέσων είναι εναντίον του, αλλά αυτό, όπως έχει δείξει η ιστορία αλλάζει ανάλογα με τα συμφέρονταν των «μιντιαρχών». Με λίγα λόγια ας περιμένει λίγο, ποτέ καμία κυβέρνηση δεν μπόρεσε να ικανοποιήσει ταυτόχρονα όλους τους «μιντιάρχες» στην Ελλάδα. Τώρα τι σημαίνει αυτό για την αξιοπιστία, τον πλουραλισμό και τελικά τη δημοκρατία είναι μια άλλη κουβέντα.

Θέλω να πω ότι είναι πολύ πιο περίπλοκα τα πράγματα από την εικόνα της πρώτης ανάγνωσης μπολιασμένης με μπόλικη προπαγάνδα.

Πρόσφατη έρευνα του Reuters, έδειξε ότι στην Ελλάδα η εμπιστοσύνη στα μέσα ενημέρωσης είναι η χαμηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι εφημερίδες μέσα σε μία δεκαετία έχασαν το 75% των αναγνωστών τους, ενώ η τάση που κυριαρχεί στο διαδίκτυο είναι οι αναγνώστες να προτιμούν μέσα που δεν υπήρχαν πριν ως brand με τη μορφή εφημερίδας ή τηλεοπτικού καναλιού, γεγονός που οφείλεται επίσης στο χαμηλό βαθμό εμπιστοσύνης και στην πόλωση που επικράτησε στα χρόνια της κρίσης. (πόλωση η οποία εξακολουθεί να είναι έντονη και δεν βλέπω το λόγο αυτό να αλλάξει)
Επιστοσύνη στα social
Αυτό που παρατηρεί η έρευνα του Reuters είναι ότι ακόμη και μεγάλα site στην Ελλάδα, ανακυκλώνουν fake news και ιστορίες συνωμοσίας κυνηγώντας τα “κλικ”.
Τα κόμματα στην Ελλάδα επίσης αλληλοκατηγορούνται, όπως και δημοσιογράφοι μεταξύ τους, για διασπορά fakes και όλο το παιχνίδι περνά από τα social media.
Με δεδομένο το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μία από τις τρεις χώρες μεταξύ των 37 χωρών τις οποίες περιέλαβε η έρευνα στις οποίες η ενημέρωση μέσω των social media ξεπερνά τη ενημέρωση μέσω της τηλεόρασης (60%) και με δεδομένο επίσης ότι η διείσδυση του ίντερνετ στην ελληνική κοινωνία είναι η χαμηλότερη, (69% που σημαίνει ότι μόνο ανοδικά μπορεί να κινηθεί στα χρόνια που έρχονται) η πολιτική επικοινωνία μέσω των social και γενικότερα μέσω του ίντερνετ είναι καθοριστικής σημασίας για το ποιος θα κυβερνά στα επόμενα χρόνια.

Κώστας Πλιάκος , CNN Greece

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Σελίδες