Φρένο στο ΑΕΠ από τις φωτιές - Ποιοι τομείς απειλούνται - Agioi Theodoroi.gr

Τελευταία Νέα

Παρασκευή, Αυγούστου 13, 2021

Φρένο στο ΑΕΠ από τις φωτιές - Ποιοι τομείς απειλούνται

Φωτιά στην Εύβοια EUROKINISSI
Αυξάνεται, με βάση αναλύσεις διεθνών οίκων και φορέων, η έκθεση της Ελλάδας σε περιβαλλοντικούς κινδύνους, ιδιαίτερα αυτούς που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή, κάτι που επηρεάζει άμεσα την οικονομία.Οι καταστροφικές πυρκαγιές αναμένεται να πλήξουν το ΑΕΠ, καθώς ολόκληρες περιοχές εμφανίζονται ισοπεδωμένες με τον παραγωγικό ιστό σε αυτές να έχει πληγεί ανεπανόρθωτα.Δεν είναι τυχαίο ότι όπως αναφέρει o οίκος Moody' s σε ανάλυσή του για τις τελευταίες πυρκαγιές, παραπέμποντας στο τι είχε γίνει το 2007, ανέφερε ότι η εκτιμώμενη συνολική ζημιά ήταν τότε κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ (1,3% του ονομαστικού ΑΕΠ).

Όπως σημειώνει ο οίκος στη σημερινή συγκυρία, εκτός από την ανάγκη για άμεση δημοσιονομική στήριξη, η διαταραχή που προκλήθηκε από τις πυρκαγιές, συμπεριλαμβανομένων διακοπών ρεύματος και νερού, η κακή ποιότητα του αέρα και το κλείσιμο των δρόμων είναι επίσης πιθανό να επηρεάσουν τον τουρισμό, κι αυτό -σύμφωνα με τον οίκο- είναι πιστωτικά αρνητικό.
Μάλιστα τονίζεται ότι τα γεγονότα τονίζουν την αυξημένη έκθεση της Ελλάδας σε περιβαλλοντικούς κινδύνους, ιδιαίτερα αυτούς που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή. Επίσης αναφέρεται στην έκθεση ότι αν και η Ελλάδα είναι πιθανό να συνεχίσει να επωφελείται οικονομική υποστήριξη από ευρωπαϊκά ιδρύματα, μια περαιτέρω αύξηση της συχνότητας και της σοβαρότητας αυτών των εκδηλώσεων θα μπορούσε να αποδυναμώσει τον τουρισμό της βιομηχανία. Επιπλέον, η περιβαλλοντική ζημία και η πιθανή μείωση των βάσεων φόρου ακινήτων δημιουργούν μακροπρόθεσμες πιστωτικές προκλήσεις για τις τοπικές κυβερνήσεις.


Πάντως χτες κατά τη συνέντευξη τύπου για οικονομικές επιπτώσεις της οικολογικής καταστροφής ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η ελληνική οικονομία θα ανακάμψει γρήγορα. «Όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι η οικονομία θα ανακάμψει γρήγορα, ότι τα εισοδήματα θα βελτιωθούν, ότι η χώρα μπορεί να προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις και να δημιουργήσει πολλές καλές θέσεις εργασίας. Τα στοιχεία από τον τουρισμό, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, είναι ενθαρρυντικά», ανέφερε
Προφητικές αναφορές

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 σε συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει η Ελληνική Εταιρεία Logistics και η Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών, σχετικά με την «1η Διεθνή Διάσκεψη για τις Επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στα Δίκτυα Μεταφορών», που πραγματοποιήθηκε στις 18 & 19 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου είχε τονιστεί ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα, μερικά εκ των οποίων αυξάνονται σε ένταση και συχνότητα, λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχουν ως αποτέλεσμα καταστροφές στις υποδομές μεταφορών, λειτουργικές διαταραχές και πιέσεις στην ικανότητα και την αποτελεσματικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.

Με βάση όσα είχε πει μάλιστα ο καθηγητής Αντώνη Βελεγράκη, από το Τμήμα Ωκεανογραφίας Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο οποίος παρουσίασε τη μεθοδολογία του έργου των εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, αλλά και τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν, οι καταστροφές που δημιουργούνται από τα έντονα καιρικά φαινόμενα έχουν τεράστιο αντίκτυπο στην οικονομία και την κοινωνία.

Όπως είχε αναφέρει τότε, επίσης, και ο επικεφαλής του τομέα Υποδομών - Μεταφορών της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του ΟΗΕ Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος, υποδομές που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του '50 ή του '70 τώρα υποφέρουν λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Ο ίδιος αποκάλυψε ότι η Επιτροπή έχει αποτυπώσει σε έναν ηλεκτρονικό χάρτη (GIS) τις υποδομές μεταφορών μαζί με τα σενάρια για τις ανά περιοχή πιθανές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Διευκρίνισε ότι ο ΟΗΕ δεν προσδιορίζει για καμία χώρα ποια σημεία είναι ευαίσθητα ή όχι.

Όμως από τους χάρτες αυτούς προκύπτει έμμεσα ποιες είναι οι υποδομές που βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο καθώς βρίσκονται σε περιοχές όπου είναι αντίστοιχα υψηλότερος ο κίνδυνος για πλημμύρες, υψηλές θερμοκρασίες, κλπ.

Ενδεικτικά τα σενάρια που εξετάζονται στη μελέτη, τα οποία αφορούν την περίοδο 2051 - 2080 υποδεικνύουν ότι μεγάλες περιοχές της Ελλάδας αλλά και της Πορτογαλίας, Ισπανίας, Γαλλίας, Ιταλίας και Τουρκίας μπορεί να έχουν 50 - 60 περισσότερες ημέρες καύσωνα το χρόνο και λιγότερες βροχοπτώσεις.

Επίσης καταγράφονται 21ας ευρωπαϊκοί αυτοκινητόδρομοι (μεταξύ αυτών ο Ε55) στους οποίους θα πρέπει να γίνει ανάλυση επιπτώσεων.

Ενδεικτικά τα σενάρια που εξετάζονται στη μελέτη, τα οποία αφορούν την περίοδο 2051 - 2080 υποδεικνύουν ότι μεγάλες περιοχές της Ελλάδας αλλά και της Πορτογαλίας, Ισπανίας, Γαλλίας, Ιταλίας και Τουρκίας μπορεί να έχουν 50 - 60 περισσότερες ημέρες καύσωνα το χρόνο και λιγότερες βροχοπτώσεις.

Επίσης καταγράφονται 21ας ευρωπαϊκοί αυτοκινητόδρομοι (μεταξύ αυτών ο Ε55) στους οποίους θα πρέπει να γίνει ανάλυση επιπτώσεων για εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες ενώ 169 λιμάνια της χώρας μας θα αντιμετωπίσουν το 2080 τον κίνδυνο από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

Συνολικά οι κίνδυνοι για τη χώρα μας αν και σοβαροί είναι μικρότεροι σε σχέση με άλλες χώρες, ακόμη και ευρωπαϊκές ενώ όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά είναι φθηνότερο να αναβαθμίσει μια χώρα τις υποδομές της από το να τις κατασκευάσει εξ αρχής ύστερα από μια καταστροφή.

Οι κίνδυνοι που απειλούν τις μεταφορές περιλαμβάνουν πχ κατάρρευση γεφυρών, διάβρωση οδοστρώματος, στρέβλωση σιδηροδρομικών γραμμών, και έχουν σοβαρές ευρύτερες επιπτώσεις όχι μόνο στις μεταφορές αλλά και στο εμπόριο, τον τουρισμό, συνολικά την οικονομία.

Όπως επεσήμανε ο κ. Αλεξόπουλος είναι ανάγκη να εκπονηθεί και από την Ελλάδα συνολικό σχέδιο εκτίμησης του κινδύνου και αναβάθμισης των κρίσιμων υποδομών (δρόμοι , γέφυρες, αεροδρόμια, λιμάνια, κέντρα logistics) που βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο. «Χώρες όπως η Γερμανία και η Ολλανδία έχουν ήδη υλοποιήσει αυτόν το σχεδιασμό», είπε. «Είναι ζήτημα κυβερνητικών προτεραιοτήτων αν θα προχωρήσουν τέτοιου είδους επενδύσεις.

Όπως είχε αναφερθεί μόνο το πρόσθετο ετήσιο κόστος για την αναβάθμιση του ασφαλτικού συνδετικού υλικού για την Ευρωπαϊκή Ένωση βάσει σεναρίων κυμαίνεται μεταξύ 38,5-135 εκατομμύρια ευρώ για το χρονικό διάστημα 2040 και 2070 και 65-210 εκατομμύρια ευρώ μεταξύ 2070 και 2100.



Γιώργος Αλεξάκης-news247.gr

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Σελίδες