Το αστικό περιβάλλον προσφέρεται για ένα από τα πιο απαιτητικά είδη φωτογραφίας, μια πραγματική πρόκληση για το δημιουργό που ακροβατεί ανάμεσα στο στιγμιότυπο, το ντοκουμέντο και το κοινωνικό σχόλιο. Στο είδος έχουν μεγαλουργήσει διασημότητες όπως Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Wily Ronis, Garry Winogrand, Lee Friedlander, Andre Kertesz κλπ. Η φωτογραφία δρόμου είναι κάτι πολύ παραπάνω από απλές snapshot και αν μελετήσει κανείς το έργο διάσημων εκπροσώπων του είδους θα δει στοιχεία όπως η διήγηση, η λεπτή ειρωνεία, το χιούμορ, το συναίσθημα κλπ.
Ο φωτογράφος καλείται να αφηγηθεί μια ιστορία, να περιγράψει το θέμα, να αναλύσει τη σχέση της πόλης με τον άνθρωπο και να μεταφέρει την ατμόσφαιρα της σε ένα μόνο καρέ. Ο φωτογράφος έχει μια μόνον ευκαιρία να διατυπώσει τη σκέψη και την έμπνευσή του, σε ένα μόνο καρέ. Οι στιγμές στον δρόμο είναι περαστικές και φευγαλέες. Η φωτογραφική στιγμή υπάρχει για λίγα δευτερόλεπτα και μετά χάνεται. Για αυτό θα πρέπει να έχουμε εξασκήσει το μάτι μας και την τεχνική μας. Όσο καλύτερα μπορούμε…

2. Το να πλησιάσουμε κοντά συχνά είναι το μυστικό για την επιτυχία. Με ένα ευρυγώνιο ή ημιευρυγώνιο από 28mm ως 35/40mm έχουμε την πιο ευνοϊκή εστιακή απόσταση ώστε το πλάνο να περιέχει ακριβώς τα αναγκαία στοιχεία χωρίς, αλλά με το θέμα στο πρώτο πλάνο.

4. Γενικά οι μικρές σε διαστάσεις φωτογραφικές μηχανές περνούν πιο απαρατήρητες. Ο φωτογράφος με την επιλογή διακριτικού εξοπλισμού επιδιώκει να μην είναι υπερβολικά ορατός τόσο για την ασφάλειά του από τυχόν κακόβουλα μάτια (κλέφτες κλπ.) όσο και για να μην προκαλεί το φόβο και τις επιφυλάξεις των περαστικών.

6. Φωτογραφία δρόμου δε σημαίνει ότι αδιαφορούμε για τους κανόνες της σύνθεσης. Πάντα έχουν αξία οι βασικές αρχές με τον κανόνα των τρίτων, τις γραμμές διαφυγής, τα γεωμετρικά σχήματα που αφθονούν στην πόλη, η ισορροπία, ο θετικός και αρνητικός χώρος, τα μοτίβα κλπ. μελετήστε φωτογραφίες δρόμου από σπουδαίους φωτογράφους του είδους και θα το ανακαλύψετε.


9. Η αποφασιστική στιγμή του Bresson διατηρεί πάντα την αξία της. Ελεγε λοιπόν ο κλασικός μαίτρ της φωτογραφίας δρόμου: “…μια φωτογραφία είναι για μένα η ταυτόχρονη, εντός κλάσματος του δευτερολέπτου, αναγνώριση της σημασίας ενός γεγονότος και της αυστηρής οργάνωσης των οπτικά αντιληπτών μορφών που το εκφράζουν”. H ρήση για την αποφασιστική στιγμή εξακολουθεί να ισχύει και μας καλεί σε εγρήγορση.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου