Εμμανουήλ Αργυρόπουλος: Ο πρώτος αεροπόρος στην Ελλάδα και ο πρώτος νεκρός της Πολεμικής Αεροπορίας - Agioi Theodoroi.gr

Τελευταία Νέα

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 08, 2021

Εμμανουήλ Αργυρόπουλος: Ο πρώτος αεροπόρος στην Ελλάδα και ο πρώτος νεκρός της Πολεμικής Αεροπορίας


Ήταν αρχές Φεβρουαρίου του 1912 όταν έγινε στην χώρα μας η πρώτη αεροπορική πτήση από τον Εμμανουήλ Αργυρόπουλο αν και η εμφάνιση του αεροπλάνου στην Ελλάδα οφείλεται στον θεατρικό επιχειρηματία Λεωνίδα Αρνιώτη. Ο Αρνιώτης όμως στις προσπάθειες του που έκανε το 1908 ήταν ανεπιτυχής με μοναδικό αποτέλεσμα τελικά, την καταστροφή του αεροσκάφους. Αντίθετα ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος τα κατάφερε με απόλυτη επιτυχία. Έχουν περάσει βέβαια 109 χρόνια από τότε που ο αεροπόρος Εμμανουήλ Αργυρόπουλος στις 8 Φεβρουαρίου 1912 έκανε την πρώτη του πτήση στην Ελλάδα, ενώ ένα χρόνο αργότερα στις 4 Απριλίου του 1913 ο αεροπόρος μας έγινε ο πρώτος νεκρός της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, χάνοντας τη ζωή του.
Ο Αργυρόπουλος έπεσε με το αεροπλάνο του τύπου Bleriot ΧΙ. κοντά στον Λαγκαδά κατά τη διάρκεια αναγνωριστικής αποστολής, και με συνεπιβάτη τον αθλητή και ποιητή Κωνσταντίνο Μάνο. Αυτόπτης μάρτυρας που είδε από κοντά το δυστύχημα δήλωσε στην εφημερίδα «Μακεδονία»: «Το αεροπλάνο ίστατο μεγαλοπρεπές και καμαρώσαμεν τους τολμηρούς αεροναύτας. Το αεροπλάνο δεν απείχε παρά μόνο χίλια μέτρα από το Λαγκαδά. Αίφνη η κανονική του πτήση έκανε παύση. Έκανε τούτο ολίγας στροφάς αίτινες ωμοίαζον με πτήσιν πληγωμένου πτηνού και έπειτα με το πρόσωπον- αν ημπόρη κανείς να εκφρασθεί τούτω- προς τα κάτω κατέπεσε με ιλιγγιώδη ταχύτητα». Οι εφημερίδες της εποχής ανέφεραν για τον Αργυρόπουλο: «Είναι ο πρώτος των Ελλήνων αεροπόρος, ο νεότερος ίκαρος, ο τελειότερος και ο ευγενέστερος και ο ωραιότερος αντιπρόσωπος της νέας Ελληνικής γεννεάς την οποία εθαύμασεν ολόκληρος ο πόλεμος στον σημερινό πόλεμον.» Για τον Μάνο έγραφαν: «Είναι μια από τας μεγάλας εκείνας φυσιογνωμίας το οποίο έχει προτέρημα να γεννά το ένδοξον Ελληνικόν Έθνος και η Ελληνική Κρήτη. Πολεμιστής και Πολιτευτής. Από τη Βουλή των Ελλήνων ευρίσκετο εις τη Μακεδονία διοργανώνων την επανάταση εν αυτή. Γενναίος, μεγαλόψυχος, μυθικός πολεμιστής»....
Η ζωή του Αργυρόπουλου και τη πτήση του με τον Βενιζέλο

Ο Αργυρόπουλος ήταν πολιτικός μηχανικός, όμως εγκατέλειψε το επάγγελμά του και πήγε στο Παρίσι για να σπουδάσει αεροναυπηγική. Ήταν γιός του τότε πρέσβη στην Πετρούπολη και στο τέλος Ιανουαρίου 1912 απέκτησε άδεια πιλότου και επέστρεψε στην Ελλάδα μαζί με το ιδιόκτητο αεροσκάφος του.

Στις 8 Φεβρουαρίου 1912 εκτέλεσε την πρώτη πτήση στους ελληνικούς ουρανούς, γεγονός που είχε ιδιαίτερη απήχηση στον εγχώριο τύπο: Αφού απογειώθηκε από την περιοχή του Ρουφ, πραγματοποίησε 16 λεπτά πτήση που περιελάμβανε και πτήση πάνω από την Ακρόπολη.
Μία ώρα αργότερα πραγματοποίησε και δεύτερη πτήση, αυτή τη φορά με συνεπιβάτη τον πρωθυπουργό της χώρας, Ελευθέριο Βενιζέλο. Δεν ήταν τυχαίο ότι πρώτες προσπάθειες εισαγωγής της αεροπορίας στην Ελλάδα ανήκουν στον Πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, τη συνεισφορά του οποίου η Ελληνική Κυβέρνηση αναγνώρισε το 2000, δίνοντας το όνομά του στον νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Δύο χρόνια πριν, το 1911 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Γάλλους ειδικούς τη δημιουργία Ελληνικής Αεροπορικής Υπηρεσίας. Έξι αξιωματικοί στάλθηκαν στη Γαλλία για να εκπαιδευτούν ως πιλότοι, ενώ παραγγέλθηκαν τα πρώτα αεροπλάνα τύπου Farman.
Οι δηλώσεις του Βενιζέλου μετά την πτήση με τον Αργυρόπουλο

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος στο αεροσκάφος του Αργυρόπουλου πέταξε σε ύψος 80 μέτρων για 4 λεπτά.... Ο Βενιζέλος βάφτισε το αεροπλάνο «Αλκυών», το όνομα του αποδημητικού πτηνού, αναφέροντας την εξής ευχή: «Εύχομαι όπως η Αλκυών τερματίσει φυσικόν τον βίον. Εύχομαι όπως ο κ. Αργυρόπουλος, ο πρώτος Έλλην αεροναύτης, που πέταξε υπέρ τα ιερά εδάφη, συνεχίσει επί άλλου τελειότερου μηχανήματος, το οποίον να οφείλεται εξ ολοκλήρου εις αυτόν, τας ενδόξους παραδόσεις του Ικάρου, χωρίς τας ατυχίας εκείνου, προς δόξαν και αυτού και της Ελληνικής Πατρίδος». Λίγες ημέρες αργότερα ο Αργυρόπουλος επανέλαβε μια πτήση στο Παλαιό Φάληρο με το πλήθος να τον σηκώνει στα χέρια και να τον οδηγεί στη βασιλική εξέδρα, όπου τον υποδέχθηκε και τον συνεχάρη ο βασιλιάς Γεώργιος Α’. Λίγους μήνες αργότερα ξέσπασαν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και ο Αργυρόπουλος εντάχθηκε στις ένοπλες δυνάμεις με τον βαθμό του υπολοχαγού....
Η πρώτη στρατιωτική πτήση και ο ρόλος του Καμπέρου

Η πρώτη στρατιωτική πτήση έγινε στις 13 Μαΐου 1912 από τον Υπολοχαγό Δημήτριο Καμπέρο με το πρώτο στρατιωτικό αεροπλάνο της Ελλάδας τύπου Farman. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους ο Καμπέρος πέταξε με τον «Δαίδαλο», το αεροσκάφος το οποίο είχε μετασκευαστεί σε υδροπλάνο, θέτοντας έτσι τις βάσεις της Ναυτικής Αεροπορίας. Τον Σεπτέμβριο ο Ελληνικός Στρατός απέκτησε την πρώτη του πολεμική αεροπορική μονάδα, τον «Λόχο Αεροπόρων», με έδρα τη Λάρισα. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία συμμετείχε στους Βαλκανικούς Πολέμους, αναδεικνύοντας το αεροπλάνο ως πρωτοποριακό πολεμικό μέσο. Στις 5 Οκτωβρίου 1912 πραγματοποιήθηκε η πρώτη πολεμική αεροπορική αποστολή αναγνώρισης στο μέτωπο της Θεσσαλίας, ενώ ακολούθησαν αποστολές βομβαρδισμού με ρίψεις αυτοσχέδιων βομβών στα οχυρά του Μπιζανίου, καθώς και ρίψεις τροφίμων και εφημερίδων στους πολιορκούμενους κατοίκους των Ιωαννίνων.
Η παγκόσμια πρώτη πτήση ναυτικής συνεργασίας

Στις 24 Ιανουαρίου 1913 πραγματοποιήθηκε η πρώτη πολεμική αποστολή ναυτικής συνεργασίας στον κόσμο, πάνω από τα Δαρδανέλλια, γεγονός που αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία των θαλάσσιων επιχειρήσεων. Ο Υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης και ο Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης, πετώντας με υδροπλάνο Maurice Farman, εντόπισαν και κατάρτισαν σχεδιάγραμμα των θέσεων του τουρκικού Στόλου, τον οποίο και βομβάρδισαν. Η αποστολή αυτή σχολιάστηκε ευρέως τόσο από τον ελληνικό όσο και τον διεθνή Τύπο.

Κλείνοντας θεωρώ αυτονόητη την οφειλόμενη τιμή στους ήρωες μας, και την προτροπή μας να συνεχίσουμε τον αγώνα για την πατρίδα, ενεργοποιώντας τη συλλογική μας μνήμη και τις κοινές μας προσπάθειες ως πράξη τιμής για το καλό Ελληνισμού, για το καλό του Ελληνικού Έθνους.

news247.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Σελίδες