ΕΛΣΤΑΤ: Στο "κόκκινο" οι τιμές σε μεταφορές, καύσιμα και φρέσκα τρόφιμα - Agioi Theodoroi.gr

Τελευταία Νέα

Παρασκευή, Οκτωβρίου 08, 2021

ΕΛΣΤΑΤ: Στο "κόκκινο" οι τιμές σε μεταφορές, καύσιμα και φρέσκα τρόφιμα


Εκρηκτική είναι η κατάσταση στις τιμές στο μέτωπο της ενέργειας, στις μεταφορές αλλά και σε πολλά φρέσκα προϊόντα με βάση την ΕΛΣΤΑΤ.

Με ρυθμό 2,2% κινήθηκε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο εφέτος, μετά από αύξηση 1,9% τον Αύγουστο 2021 και έναντι μείωσης 2% τον Σεπτέμβριο πέρυσι. Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 1,9% τον Σεπτέμβριο, από αύξηση επίσης 1,9% τον Αύγουστο και έναντι μείωσης 2,3% τον Σεπτέμβριο 2020.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε ένα έτος (Σεπτέμβριος 2021 προς Σεπτέμβριο 2020), το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε κατά 108,5%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 28,9% και η βενζίνη κατά 18,1%.

Ενώ, τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τον Αύγουστο, ανατιμήσεις υπήρξαν στη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και υπηρεσιών. Ειδικότερα, αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε: Φυσικό αέριο (12,8%), Ελαιόλαδο (11,8%), Αρνί και κατσίκι (7,3%), Λαχανικά νωπά (6,9%), Ψωμί (2,5%), Φρούτα νωπά (2,2%), Ψάρια νωπά (2,1%), Οικιακές υπηρεσίες (1,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (1,8%), Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,6%), Διαρκή αγαθά αναψυχής (1,3%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1,3%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,1%), Μοσχάρι (0,9%), Ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (0,5%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,4%) και Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (0,3%). Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Αλλαντικά (2,9%), Τυριά (2,8%), Πουλερικά (2%) και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,2%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον Σεπτέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

*3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, αυγά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, αλλαντικά, γιαούρτι, γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι.

*4,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

*0,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές.

*0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

*7,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

*0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

*0,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

*0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

*0,4% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.

*0,8% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 2,4% τον Σεπτέμβριο 2021 σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2021, έναντι αύξησης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όπως αναφέρθηκε ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αυξήθηκε 1,9% τον Σεπτέμβριο, από αύξηση επίσης 1,9% τον Αύγουστο και έναντι μείωσης 2,3% τον Σεπτέμβριο 2020. Μεταξύ Σεπτεμβρίου και Αυγούστου εφέτος, ο εναρμονισμένος δείκτης σημείωσε αύξηση 2,1%, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Η αγορά

Πάντως ήδη οι καταναλωτές σε μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες όπως η εστίαση βλέπουν εκτίναξη τιμών. Π.χ. στο καφέ ήδη καταγράφονται αυξήσεις που ξεπερνούν το 15%. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο καφές «στο χέρι» σε πολλά καταστήματα έχει πάει από 1,5 ευρώ στο 1,7 ευρώ ενώ αλλού από το 1,8 ευρώ τιμολογείται πλέον 1,9 ευρώ.

Κάποια βέβαια καταστήματα, ειδικά φούρνοι, κρατούν τις τιμές σταθερές έχοντας ανεβάσει από 4-10% άλλα προϊόντα ζύμης κτλ.

Να σημειωθεί ότι όπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΕΣΕ κ. Γιώργο Καββαθά ο κλάδος της εστίασης θα ξεκινήσει να μετακυλίει στην τελική τιμή τις αυξήσεις των πρώτων υλών και της ενέργειας καθώς σε ένα μέσο κατάστημα μόνο το ενεργειακό κόστος είναι στο 3-4% του τζίρου του.

Παράλληλα όπως φαίνεται και από τον πληθωρισμό Σεπτεμβρίου οι πρώτες ύλες έχουν εκτοξευθεί, π.χ. στο κρέας οι ανατιμήσεις φτάνουν το 10%, στα λαχανικά σχεδόν 7%, , στα υλικά συσκευασίας 30-35% ενώ 20-30% έχει αυξηθεί το κόστος για το φυσικό αέριο και πάνω από 50% το κόστος για ρεύμα ειδικά για όσους έχουν τιμολόγια με ρήτρες. Να σημειωθεί ότι με βάση αναφορές από τον κλάδο μεταποίηση το κόστος ενέργειας σε προϊόντα συσκευασίας όπως κουτάκια αλουμινίου κτλ, αντιστοιχεί στο 14% του συνολικού, που μεταφράζεται σε ένα 7% στο τελικό κόστος παραγωγής προϊόντος.

Στο φόντο αυτό η αγορά ζητεί παρεμβάσεις και στο μέτωπο των έμμεσων φόρων που κρατούν πολύ ψηλά τις τιμές και τροφοδοτούν το λαθρεμπόριο. Τόσο η ΓΣΕΒΕΕ όσο και οι οργανώσεις π.χ. των παραγωγών και διακινητών αλκοολούχων ποτών (ΣΕΑΟΠ, ΕΝΕΑΠ) ζητούν μειώσεις σε ΦΠΑ και ΕΦΚ μια και έτσι και οι τιμές θα «μαζευτούν» αλλά και οι λαθρέμποροι θα χάσουν ένα ισχυρό «κίνητρο».

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Σελίδες